Hârtia igienică a apărut, pentru prima oară, în 1391, la curtea imperială chineză. Primul sul „modern” de hârtie igienică a fost „inventat” în 1857 în Statele Unite. Este clar că va mai curge multă apă la toaletă până să dispară acest articol esențial în istoria omenirii. În plus, în joc este și un profit global de multe miliarde de dolari. Mai exact, de 26 de miliarde de dolari, potrivit presei de specialitate. Cu un potențial de a ajunge la 40 de miliarde de dolari în 2028.
Dacă ne îndreptăm spre România, se observă că nu mai puțin de cinci jucători domină clar piaţa locală de hârtie igienică: este vorba de croaţii de la Drenik (cu brandul Perfex), suedezii de la Essity (Zewa), compania bulgară Ficosota (Milde), Pehart Tec din România (Pufina) şi Sofidel din Italia cu branduri precum Volare în portofoliu, arată un audit al companiei de cercetare de piaţă Nielsen.
Cei cinci au 51% din vânzări, ca valoare, şi 25% ca volum. Și dacă vi se pare de... sau, mai academic, mai puțin importantă, să știți că piaţa românească de hârtii igienico-sanitare este estimată la aproape 450 milioane euro, cu un consum de 7 kilograme anual, „per capita”. Metaforic, per capita, pentru că partea anatomică vizată este alta.
Din păcate însă, așa cum ați putut observa, piața noastră este dominată de străini. România nu mai este în stare să producă prea multă hârtie igienică. Sigur, țara noastră nu mai produce multe chestiuni de bază dar vom reveni asupra acestui lucru. Este clar că trăim vremuri... păcătoase.